Godvergeten

Bekijk de afleveringen via deze link, een verbinding naar de VRT archieven

Het idee voor de reeks Godvergeten ontstond toen Ibbe Daniëls, één van de programma makers van de reeks,  een artikel las over een slachtoffer van seksueel misbruik dat uit het leven stapte. Ze vond in Ingrid Schildermans een bondgenoot om zich samen in de problematiek te verdiepen. Ze lazen het boek van Rik Devillé ‘ In naam van de Vader’ waarin een honderdtal getuigenissen van overlevers van seksueel misbruik in de kerk neergeschreven zijn.

Ibbe en Ingrid moesten doorduwen om Godvergeten gemaakt te krijgen. Niet iedereen zat te wachten op een nieuwe tv reeks over zo een zwaar thema. De verhalen waren toch gekend? Ook de slachtoffers/overlevers stonden niet te springen om die verhalen waar ze schuld en schaamte over voelen herkenbaar te vertellen voor de camera. Maar Ibbe die regisseerde en Ingrid die de research en de interviews deed duwden door. Ze werkten drie jaar aan de reeks. Stilletjes aan wonnen zij het vertrouwen van de overlevers.

Wat de impact van het programma zou zijn was  koffiedik kijken. Maar het was een schot in de roos. De impact was enorm.

Godvergeten komt hard binnen door de rauwe expliciete getuigenissen en door de mooie serene manier waarop het programma gemaakt is.

Voor het eerst voelen de slachtoffers trots in plaats van schaamte. Ze voelen zich gedragen door de samenleving. En ze voelen zich niet meer alleen, er worden vriendschapsbanden gesmeed.

Ook de politiek komt in actie en er startte een Parlementaire Onderzoekscommissie. Na de bijzondere commissie uit 2010 wordt er nu gekozen voor een volwaardige onderzoekscommissie die de slachtoffers centraal wil stellen. Nu zal men onderzoeksdaden kunnen stellen en getuigen onder eed ondervragen.

Hopelijk is de reeks een opstap geweest naar erkenning en gerechtigheid voor alle slachtoffers.

Voor elke overlever