op verschillende

Juridische begeleiding

Psychologische begeleiding

EMDR

Voor gemotiveerde slachtoffers die die stap willen zetten om uit de slachtofferpositie te stappen kunnen

EMDR-sessies geven (maximaal twee per week) zinvol zijn. EMDR (Eye Movement Desensitisation and Reprocessing) is een effectieve moderne psychotherapeutische methode die vooral gebruikt wordt voor trauma’s (oorlog, seksueel misbruik, aardbevingen, fysiek geweld, vernederingen enz…). Het is een therapievorm die meestal goede resultaten geeft en kortdurend is. En het voordeel van deze methode is ook dat je je verhaal niet hoeft te vertellen en schaamte vermeden wordt.

Meer info bij: stafvanpelt@outlook.com

Allerhande bijstand

Begeleiding binnen kerkelijke middens

De weg richting opvangpunten

Meldingen

Om een klacht rond seksueel misbruik in kerkverband aan een onafhankelijk meldpunt te bezorgen kan je terecht bij:
Mensenrechtenindekerk@gmail.com

Om het misbruik te melden aan de Katholieke Kerk:
Info.misbruik@kerknet.be

Ook de Parlementaire Onderzoekscommissie Seksueel Misbruik nodigt u uit uw klacht te melden:

Om op te nemen in het dossier van de Onderzoekscommissie:
Getuigenisseksueelgeweld@dekamer.be

Om uw klacht te melden bij het meldpunt van De Kamer van Volksvertegenwoordigers in het Federaal Parlement:
meldpuntseksueelmisbruik@dekamer.be

Extra ondersteuning

Naast het organiseren van de (H)Erkenningsdagen komt de werkgroep ook geregeld samen om steun te verlenen bij het zoeken naar professionele hulp (doorverwijzing naar therapeuten, politie, gerecht en naar de kerkelijke overheden) en om te zoeken hoe in concrete dossiers naar erkenning kan worden gestreefd en verwerking mogelijk zou kunnen zijn.